Hållbar samhällsomvandling
För att klara en grön samhällsomvandling som en etablering i Torsboda innebär behövs en tillgång till bostäder, verksamhets- och industrimark samt en väl fungerande samhällsbyggnadsprocess. Allt detta ska ske inom ramen för kommunens arbete med att minska miljö- och klimatpåverkan och samtidigt anpassa oss till pågående klimatförändringar.
Bostäder
Förvaltningsorganisationen har identifierat kommunens kostnader förknippade med en bostadsproduktion för att möta de behov etableringarna i Torsboda bedöms medföra. Arbetet har inriktats på att ta fram ett troligt utbyggnadsscenario och så långt möjligt kostnadsberäkna det. Detta scenario kan också användas av förvaltningar med samhällsfastigheter.
Kostnadsbedömningarna omfattar kostnader för att anordna tekniska försörjningssystem så som vatten-, avlopps-, el-, fjärrvärme- och fiberledningar. Bedömningarna omfattar även kostnader för nya gator och parker. Arbetet har inte inkluderat behovsbedömningar av kommunala verksamhetslokaler.
En viktig del i valet av troligt utbyggnadsscenario är att det i stora delar baseras på kommunalt markägande, där kommunen därmed har möjlighet att på olika sätt ta initiativ för att bostadsbyggande ska ske. Denna möjlighet för kommunen att själv ta initiativ och skapa förutsättningar, innebär en ökad rådighet att styra över förutsättningarna vilket då också minskar antaganden och osäkerheter.
En annan viktig del är det rådande marknadsläget vilket gör det geografiska läget för nyproduktionen än mer viktigt och känsligt. Attraktiva lägen styrs av var det finns flest attraktiva målpunkter, närhet till samhällsservice, kollektivtrafik, natur-, frilufts- och rekreationsområden och närhet till vatten och hav.
Det är troligast att vändningen på bostadsmarknaden kommer att ske först i de områden där flest människor finner det attraktivt att bosätta sig det vill säga i kommunens centrala delar. Att bygga bostäder centralt har flera andra fördelar. De tekniska försörjningssystemen i form av elnät, vatten- och avloppsnät, fjärrvärmenät och fibernät är i många delar redan utbyggt och har outnyttjad kapacitet, vilket betyder att behovet av nyinvesteringar generellt är lägre i centrala delar av staden än i kommundelarna. Även kollektivtrafiken finns utbyggd och tillgänglig i framför allt de centrala delarna, vilket skapar förutsättningar för ett hållbart resande.
I stadens centrala delar finns också en god planberedskap på mark som kommunen äger, vilket säkerställer en viktig rådighet när det gäller kommunens möjligheter att främja och styra bostadsförsörjningen i så hög grad som möjligt via till exempel markanvisningar.
I kommunen finns en god planberedskap för bostäder i attraktiva lägen nära centrum. De prioriterade detaljplanerna finns i områdena Norra kajen, Rosenborgskajen (södra kajen), Alliero samt framtida detaljplan för området Kuben och Bredsand.
Totalt innebär det att i dessa fyra områden kommer det att kunna erbjudas plats för cirka 6 900 nya bostäder. Det finns därmed goda förutsättningar att i attraktiva områden åstadkomma de 3 150 nya bostäderna som kommer att krävas enligt scenarioanalysen för industrietableringarna i Torsboda.
Kommunen har också en möjlighet att med sitt allmännyttiga bostadsbolag ta initiativ och visa marknaden att kommunen verkligen tror på de effekter industrietableringarna bedöms medföra. Därför bör Mitthem ges i ges i uppdrag att öka sin bostadsproduktion med 500 lägenheter fram till 2030. Huvudscenariot kräver att kommunen investerar i olika typer av infrastruktur för att skapa förutsättningar för den nödvändiga bostadsproduktionen. Det handlar om investeringar i nya gator, parkeringar och gång- och cykelvägar, men även investeringar i tekniska försörjningssystem dvs el-, vatten-, avlopps-, fjärrvärme- och fibernätet. Kostnader för sanering av mark eller effekter av dagvattenhantering ingår inte i bedömningen.
Driftsmedel, miljoner kronor (mnkr)
Insatser/åtgärder | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|
Kommunala gator | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 |
Kollektivtrafik | 20,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 |
Summa | 20,8 | 20,8 | 20,8 | 20,8 | 20,8 | 20,8 |
Investeringsmedel, miljoner kronor (mnkr)
Eftersom ledningsarbeten ofta krävs innan bostadsbyggande kan ske har dessa investeringar fått en framtung viktning mellan åren. Ytterligare kalkyler krävs i samband med genomförandebeslut av investeringen där det framgår hur dessa ska finansieras samt beräkning av driftkostnader.
Insatser/åtgärder | Verksamhet | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fiber | ServaNet | 15,0 | 15,0 | 15,0 | 8,1 | 8,0 | 8,0 |
Elnät | Sundsvall Elnät | 21,6 | 21,6 | 21,6 | 11,6 | 11,5 | 11,5 |
Vatten och avlopp, högsta intervall | Mittsverige vatten AB | 66,1 | 66,1 | 35,7 | 35,7 | 35,2 | 35,2 |
Fjärrvärme, högsta intervall | Sundsvall Energi AB | 11,0 | 11,0 | 11,0 | 5,9 | 5,9 | 5,9 |
GC-vägar, parkeringar | Stadsbyggnadskontoret | 6,9 | 106,2 | 316,2 | |||
Parker, lekparker | Stadsbyggnadskontoret | 50,0 | |||||
Passage Rosenborg till Skönsmon | Stadsbyggnadskontoret | 150 | |||||
Bro över järnvägen och E4 i Bredsand | Stadsbyggnadskontoret | 150 | |||||
Mitthem bygger 500 lägenheter till 2030 | Mitthem AB | 312 | 475 | 275 | 163 | 50 |
|
Summa | 425,7 | 595,6 | 614,5 | 374,3 | 476,8 | 60,6 |
Mark
Stadsbyggnadskontoret arbetar idag med utveckling av ny industri- och verksamhetsmark främst på Övre och Nedre Stockvik, Västra Nacksta, Blåberget och Töva som uppgår till totalt ca 125 hektar samt Gårdsjön, som är ett större område uppgående till ca 105 hektar.
Sundsvalls kommun äger inte all den mark som behövs för att skapa möjligheter för exploaterbar verksamhets- och industrimark. Att ha en nära dialog med externa parter kommer därför att vara avgörande.
Att intensifiera kommunens arbete gällande markförsörjning och exploaterbar mark för verksamhet och industri kommer innebära både ökade drifts- och investeringskostnader. Åtgärderna som lyfts nedan är helt avgörande i syfte att kunna nå målet om ca 100 hektar verksamhets- och industrimark inom 5–6 år efter beslut om en stor etablering i Torsboda.
Investeringsmedel, miljoner kronor (mnkr)
Insatser/åtgärder | Verksamhet | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Utveckling av industri- och verksamhetsmark | Stadsbyggnadskontoret | 192,5 | 193,0 | 180,0 | 180,0 | 525,0 |
Transportinfrastruktur
En beredning av en infrastrukturstrategi för Sundsvalls kommun för åren 2024-2038 pågår. I ärendets tjänsteskrivelse konstateras att för att kunna realisera strategin behövs medel för att utreda samt för att upprätta infrastrukturplaner inom respektive målområde.
Driftsmedel, miljoner kronor (mnkr)
Insatser/åtgärder | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|
Utredningar och infrastrukturplaner | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
Stadsbyggnadskontoret behov av åtgärder
Uppdragsområdet ”drift och förvaltning” inom stadsbyggnadskontoret har idag otillräckliga resurser. Verksamheternas bristande resurser beror dels på att budget inte justeras när volymer ökar, dels att budget inte indexregleras årligen. När kommunen går in i tillväxtläge görs det därmed med en redan underdimensionerad driftorganisation i förhållande till sammantagna skötselytor.
Ett första steg i mobiliseringsarbetet är därför att täppa till det befintliga gapet mellan tillförda skötselytor och resurssättning för driftorganisationen. Därefter måste driftorganisationens resurssättning följa med i ambitionshöjningen som etableringen i Torsboda innebär.
En viktig investering är nya lokaler för gata- och parkfunktionens driftverksamhet.
Under mandatperioden har det tillkommit och det kommer att tillkomma nya allmän platsmark där kommunen är huvudman och har ansvaret för skötseln. I takt med att förvaltningen övertar drift av tillkommande ytor behöver driftmedel tillföras.
Ett uppdrag där gapet mellan ram och behov är identifierat är vinterväghållningen. Ett annat område som behöver justeras är kommunala vägars reinvesteringsbehov.
För att stärka drift- och förvaltningsorganisationen behöver medel tillskjutas för att initialt kunna sköta kommunens befintliga parkanläggningar. Medel behöver även tillskjutas skogsförvaltningen i syfte att skapa förutsättningar för en framtida attraktiv kommun. På grund av komplexiteten i strukturen på skog, park- och naturmark är behovet av driftmedel stort. Skötsel ska anpassas för ökad biologisk mångfald och frilufts- och hälsovärden.
För att möta behoven i tillväxtscenariot behöver det tas fram en plan för systematisk uppdatering av geodata. Det behövs göras en nykartering med hjälp av flygfotografering och laserskanning. Utifrån tillväxtsscenariot behövs också en ny funktion skapas som i huvudsak fokuserar på digitalisering, visualisering och på utvecklingsfrågor och planering i tidiga skeden.
Driftsmedel, miljoner kronor (mnkr)
Insatser/åtgärder | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Ny tillkommande allmän platsmark | 4,5 | 4,9 | 5 | 5 |
Vinterväghållning | 6 | 6 | 6 | 6 |
Parkförvaltning | 4 | 4 | 4 | 4 |
Skogsförvaltning | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 |
Geodata och visualisering planer | 2,3 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
Summa | 22,3 | 21,9 | 22,0 | 22,0 |
Investeringsmedel, miljoner kronor (mnkr)
Insatser/åtgärder | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Gator och vägar | 22,0 | 22,0 | 22,0 | 22,0 |
Summa | 22,0 | 22,0 | 22,0 | 22,0 |
Miljökontorets behov av åtgärder
Satsningen inom stadsbyggnadskontoret kommer att medföra ökat tryck på miljökontoret, som förvaltningen inte ha resurser att hantera. På längre sikt bedömer miljökontoret att en ökad generell ärendevolym är att vänta.
Driftsmedel, miljoner kronor (mnkr)
Insatser/åtgärder | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|
Ökad ärendevolym | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
Miljö och klimatarbete för grön omställning, attraktiv kommun och hållbart samhällsbygge
För att vara en attraktiv och hållbar kommun behöver Sundsvalls kommunkoncernen arbeta med alla miljöfrågor på ett strategiskt och långsiktigt sätt. Ett proaktivt miljöarbete inte bara bidrar, utan är en förutsättning för att vara en attraktiv kommun i framtiden, särskilt för den yngre befolkningen. Därför är det viktigt att inkludera miljöarbetet i varumärkesbyggandet och i kommunens identitet.
Kommunkoncernen behöver visa upp och kommunicera framdriften av arbetet. För att kunna uppnå detta behövs en långsiktig finansiering av arbetet med miljö- och klimatfrågor ur ett helhetsperspektiv. För att kunna genomföra prioriterade åtgärder behöver även investeringsmedel tillföras verksamheterna, samt driftsmedel för att hantera de tillkommande driftkostnaderna som investeringarna leder till.
Tyvärr leder de utsläpp som samhället redan gjort till en global uppvärmning och därmed ett förändrat klimat. Detta gör att kommunen parallellt med arbetet för att minska klimatpåverkan måste arbeta med att anpassa Sundsvall till de klimatförändringar som redan har skapats.
Idag ser kommunorganisationen konsekvenserna av ett förändrat klimat driver kostnader för krishantering, återställningskostnader, försäkringskostnader, vårdkostnader, underhållskostnader och investeringar. Vidare måste kommunen hantera konsekvenserna av förlust av biologisk mångfald och därmed minskade ekosystemtjänster. Därför är det viktigt att arbeta både med utsläppsminskning och samtidigt anpassa samhället till ett förändrat klimat.
Åtgärder inom miljö- och klimatområdet ske ses med systemsyn då de spiller över med positiva effekter inom flera områden som hälsa och ekonomi. En ökad systemsyn ger mer synergieffekter.
Driftsmedel, miljoner kronor (mnkr)
De driftmedel som finns avsatta i MRP-plan för 2025-2026 behöver breddas från minskad klimatpåverkan till ett strategisk miljö- och klimatarbete och därutöver förstärkas. Utöver detta behöver specifika medel för att utreda strukturplaner tilldelas Stadsbyggnadsnämnden.
Insatser/åtgärder | Verksamhet | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategiskt miljö- och klimatarbete (beslut klimatpåverkan ingår med) | Kommunstyrelsekontoret | 20,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 |
Utredning Strukturplaner | Stadsbyggnadskontoret | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 1,0 |
Utökade driftkostnader för tillkommande | Stadsbyggnadskontoret | 0,6 | 1,2 | 1,7 | 2,2 | 2,5 |
Summa tillkommande behov driftsmedel | 7,6 | 8,2 | 23,7 | 24,2 | 23,5 |
Investeringsmedel, miljoner kronor (mnkr)
För att kunna genomföra prioriterade åtgärder inom miljö och klimat behöver även investeringsmedel tillföras verksamheterna. Därutöver finns behov av investeringsåtgärder inom hela miljöområdet, med prioriteringar för de åtgärder som ger störst synergieffekter inom hela miljöområdet. Tillkommande driftkostnader är ej beräknat för återbyggdepå.
Insatser/åtgärder | Förvaltning | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategiskt miljö- och klimatarbete | Kommunstyrelsekontoret | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
Minskad klimatpåverkan Byggnation | Kommunstyrelsekontoret, Drakfastigheter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 20,0 | 10,0 |
Återbyggdepå | Kommunstyrelsekontoret, Drakfastigheter | 1,0 | 0,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Klimatanpassning kommunkoncernens byggnader | Kommunstyrelsekontoret, Drakfastigheter | 6,0 | 10,0 | 12,0 | 32,0 | 37,0 |
Återvätning | Stadsbyggnadskontoret | 0,5 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Kolsänkor | Stadsbyggnadskontoret | 0,0 | 1,5 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Strukturplaner (ytavrinning) | Stadsbyggnadskontoret | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
Klimatanpassning infrastruktur | Stadsbyggnadskontoret | 8,0 | 15,0 | 26,0 | 35,0 | 40,0 |
Blågrön infrastruktur | Stadsbyggnadskontoret | 0,0 | 2,0 | 2,0 | 4,0 | 4,0 |
Ta bort vandringshinder | Stadsbyggnadskontoret | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Summa tillkommande investeringsbehov miljö | 21,5 | 36,0 | 48,0 | 99,0 | 99,0 |
Referenser
- Team bostäder; Rapport ”Åtgärder med anledning av industrietableringar på Torsboda Industrial Park”
- Team mark; Rapport ”Förslag på åtgärder med anledning av en stor grön elintensiv etablering 2.0”
- Redovisning av nämndernas behov av åtgärder med anledning av etableringen i Torsboda.
- Rapport Miljö och klimatarbete för grön omställning, attraktiv kommun och hållbart samhällsbygge.
Senast uppdaterad: