Attraktiva Sundsvall
Ett av de absolut största hoten mot Sundsvalls tillväxtresa är att kommunen och regionen inte klarar av att möta den befolkningsförsörjning som tillväxten kräver.
Det är många platser som slåss om de personella resurserna. Med andra ord är Sundsvall i hård konkurrens med övriga städer i norr samt runtom i hela Sverige. Detta är en stor utmaning då Sundsvall idag inte har den befolkningsförsörjning som kommunen behöver. En minskande befolkning ger kommunen dessutom sämre förutsättningar att leverera en kvalitativ välfärd till medborgarna. Den trenden behöver brytas med fler som flyttar långväga till Sundsvall.
Kommunen behöver både öka inflyttningen från andra kommuner än närliggande samt internationellt och samtidigt behålla fler av de som flyttar hit för jobb eller studier. Särskilt behöver prioriteras insatser för att få fler unga vuxna kvinnor att stanna kvar och vilja flytta hit.
Attraktiva Sundsvall är rubriken för faktorer som krävs för att lyckas attrahera den kompetens och befolkningsförsörjning som etableringen i Torsboda, och efterföljande tillväxt i befintliga företag och potentiella kommande etableringar, kräver. Attraktivitet är avgörande.
Den gröna omställningen och nyindustrialiseringen i norra Sverige börjar bli en väletablerad nutidsbild idag. Men Sundsvallsregionen finns inte tydligt med i den berättelsen. Med hjälp av starka samarbeten och medveten kommunikation och påverkansarbete kan Sundsvall bli det. Konsekvent och långsiktig marknadsföring är en viktig och avgörande del för att kommunen ska nå ut med vad Sundsvall kan erbjuda för besökare, nya och gamla invånare och företag, och hjälper till att öka kunskapen, synligheten och förståelsen för platsen.
Vad krävs för att Sundsvall ska bli en mer attraktiv plats att välja att bo, leva, besöka, jobba, studera och driva företag på?
Följande förutsättningar krävs för att lyckas:
- Växla upp insatserna för att öka kunskapen om Sundsvall - Växla upp kunskapen både om Sundsvall och vår region, och vad kommunen kan erbjuda, alltså marknadskommunikationen.
- Bemötande och kultur är avgörande - Bemötande och kultur internt i organisationen samt i platsen Sundsvall kommer att spela en avgörande roll i utvecklingsresan som kommunen har framför sig.
- Vi kan bara göra det tillsammans - Det här är ett tillsammansprojekt där kommunen måste kroka arm med invånarna, föreningslivet, civilsamhället och näringslivet, både i Sundsvall och i större sammanhang.
- Säkrad finansiering - För att uppnå önskat resultat till 2030 behöver förslagen inom samtliga fyra områden; Bo och leva, Besöka, Jobba & studera och Etablera samt driva företag, säkra upp finansiering och att insatserna sker utifrån ett långsiktigt perspektiv.
Leva och bo
Sundsvall behöver forma nya mötesplatser för kulturliv och en vardag som kittlar, ger utrymme för rekreation och möten och bygga vidare på stadens struktur och tradition. Men den måste också få utmana i sin ambition utifrån ett nationellt och internationellt perspektiv om den ska bidra till en kraftig tillväxt och locka nya invånare från både Sverige och världen.
Viktiga mekanismer kan identifieras för städers attraktivitet. Attraktiviteten hos en stad inte enbart grundar sig på storleken, utan att faktorer som livskvalitet, arbetsmarknad och trygghet är lika viktiga. Det räcker inte med stad och arbete för att locka människor att flytta. I stället är det en jakt på bättre livskvalitet och på sikt klimatsäkerhet och möjligheter knutna till den gröna omställningen som får människor att flytta.
För kommuner innebär det att synen på flyttmotiv till den egna kommunen behöver ses i nytt ljus. Helhetserbjudandet blir viktigare för framtidens attraktiva plats. Trygghet och grundläggande funktionalitet är allra viktigast för attraktiva platser. För kommuner innebär det att ta förändringarna på allvar och att bli väl positionerade i omställningen.
Sundsvall har för få mötesplatser och ett kultur- och vardagsliv som sticker ut i mängden eller matchar kommunens tillväxtambitioner och scenarier. Idag hänger inte stadens större kulturarena Tonhallen ihop med staden och stadslivet. I nuläget är det väldigt få av de större nationella artisterna som väljer att stanna till i Sundsvall när de planerar sina turnéer. Det som efterfrågas idag är en publikkapacitet på ungefär det dubbla som finns i Tonhallenför att ekonomin på en produktion ska gå ihop.
Ett nytt större och modernare konsert- och kongresshus kommer att ge Sundsvallsregionen en helt annan möjlighet att strategiskt jobba med att få hit större nationella och internationella möten och kongresser, evenemang som bidrar till att positionera Sundsvall och strategiska områden inom näringsliv, universitet och offentlig sektor i regionen.
Ett konsert- och kongresshus innehåller verksamheter som i sig har många behov som överlappar varandra och som därför sett ur flera hållbarhetsperspektiv är klokt att placera under samma tak. Förutom de professionella aktörerna, både skattefinansierade som Nordiska Kammarorkestern samt kommersiella, så finns det stora synergieffekter i att låta Kulturskola och kulturella aktörer inom civilsamhället ta plats i ett nytt konsert- och kongresshus och i centrum av det nya kulturkvarteret.
Tillväxtscenariot med en kraftig befolkningstillväxt skapar utmaningar med möjlighet att hanteras med en omfattande och samlad satsning på stadens dragningskraft genom att fortsätta utveckla området på norra sidan av Stenstan till ett kvarter för kulturen.
Sammantaget syftar åtgärderna till att påbörja formerandet av ett kulturkvarter i vid bemärkelse från Finnkajen och vidare mot Fisktorget med ett konsert- och kongresshus i dess centrum som mötesplats för kultur, upplevelser och vetenskap. En viktig insats blir att knyta samman stråken i staden. På det sättet är kvarteret avgörande för att främja och utveckla stadsmässighet i Sundsvall, en stadsmässighet som främjar det tillfälliga mötet mellan gammal såväl som ung, barnfamiljerna med kulturprofilerna, entreprenörerna med unga vuxna i de kreativa näringarna.
Det finns ett stort behov av att informera och kommunicera med medarbetare, medborgare och företagare om den samhällsomvandling som Sundsvall står inför. Samhällsomvandlingen behöver ske tillsammans med medarbetare, medborgare, företag och föreningar som finns och verkar i kommunen. För att lyckas med detta är god kommunikation med kommunens medarbetare och medborgare avgörande.
Det räcker inte enbart med att kommunicera tillräckligt, utan gärna mer än vad man tror är behovet. Kommunens medarbetare och medborgare behöver veta vad som ska hända och varför, för att medverka och bidra själva. En kommunikationsplan är framtagen för detta arbete.
Resurser för evenemang och strategiska samarbeten behöver öka med 2,4 mnkr per år. Resurser behöver även avsättas för kommunikation kring samhällsomvandlingen med 1 mnkr per år.
1. Besöka
Det är viktigt att hantera dynamiken på ett hållbart sätt för att säkerställa att både besökare och lokalbefolkningen drar nytta av utvecklingen. Destinations- (för besökaren) och platsutveckling (för invånarna och för att locka inflyttare) måste ske parallellt och är i direkt beroende av varandra.
2. Jobba och studera
Stora insatser behöver göras för kompetensrekrytering och inflyttning. I Sundsvall finns en outnyttjad potential i relation till Mittuniversitetet. Samarbetet med universitetet bör stärkas, särskilt med studenter och Studentkåren. Tillsammans med näringslivet bör ett systematiskt arbete göras för att få flera studenter att välja att vara kvar i Sundsvall efter studier. Resursbehov finns för marknadskommunikationssatsningar, nationellt och internationellt om 7 mnkr per år, samt för en studentkoordinator som jobbar som brygga mellan akademin och näringslivet om 0,5 mnkr per år.
3. Etablera och driva företag
På den tillväxtresa kommunen står inför har kommunen utifrån attraktivitetsperspektivet ett behov av att vitalisera näringslivet samt öka förnyelsen och innovationen för att på sikt bli mer attraktiv och enklare kunna rekrytera och attrahera inflyttare.
Kultur och kreativitet som näringsliv (KKN) vitaliserar och bygger en stad lika mycket som fysiska strukturer. Men det bygger också den kommersiella spetsen. KKN är en sektor som kan stötta det bredare näringslivet, både genom att bidra till en stad som är intressant att bo i eller besöka och genom att berika de bolag som finns och som behöver tänka annorlunda och attrahera ny kompetens och nya erfarenheter.
Under detta avsnitt föreslås att medel avsätts för att finansiera ett KKN-projekt med 1 mnkr per år under perioden 2025–2027.
Driftsmedel, miljoner kronor (mnkr)
Insatser/åtgärder | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|
Evenemang och strategiska samarbeten | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 |
Samhällsomvandlingskommunikation | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Marknadskommunikationssatsningar | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 |
Studentkoordinator | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Projekt Kreativitet och kultur som näringsliv | 1,0 | 1,0 | 1,0 | |||
Summa | 11,9 | 11,9 | 11,9 | 10,9 | 10,9 | 10,9 |
Referenser
- Rapport Attraktiva Sundsvall.
- Forskningsrapport Mittuniversitetet 2024, Faktorer som formar platsers attraktivitet.
- Förstudie Kultur och kreativitet som näringsliv 2023, BizMaker och Sundsvalls kommun.
- TalentCityIndex Sverige. Fokus Sundsvall, Future Place Leadership, 2023.
- Stora flytt- och boendestudien, Kairos Future, 2023.
- Forskningsrapport Mittuniversitetet 2023. Förstudie ”Stora hållbara etableringar”'
- Förslag på åtgärder med anledning av en stor grön elintensiv etablering utifrån
Kompetensförsörjning Sundsvall 2024-01-26c.
Senast uppdaterad: